Od ostatniej konferencji na której byłem minęło nieco czasu, ale teraz mogę z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że sezon konferencyjny czas zacząć. Przyznam, że w przerwie nad pracami przy rozdziale doktoratu i zaległymi artykułami, tematy, które mam przyjemność opracować na zbliżające się konferencje, dużo mi uświadomiły. Przede wszystkim pokazały nieco odmienny sposób, w jaki można patrzeć na gry komputerowe i wideo. A z drugiej strony uświadomiły mi nieznane oblicze polskich wpływów na znane w świecie tytuły. Brzmi to na razie wszystko bardzo enigmatycznie, ale już niebawem wszystko się wyjaśni.
I tak już w ten poniedziałek (24 marca) będę miał niezwykłą przyjemność pojawić się na konferencji "Odlot.Nowe tematy historii sztuki". Postaram się wszystkim zebranym przedstawić, po co badaczom i twórcom gier historia sztuki oraz jak ma się relacja historii sztuki jako dyscypliny do game studies. Oczywiście nie ominie mnie pytanie, czy gry są (mogą) być sztuką...
O moich refleksjach odnośnie opracowywanych materiałów i samej korespondencji dyscyplin napiszę nieco później, żeby nie uprzedzać faktów.
Nie minie wiele czasu, a już czas na kolejną konferencję. Mianowicie mam przyjemność wraz ze Stowarzyszeniem Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej "Trickster" zaprosić wszystkich do udziału w konferencji (i dyskusji!) "Groza w kulturze polskiej". Początek już 4 kwietnia o 9.00 w klubie dyskusyjnym CafeTHEA (Wrocław, Przejście Żelaźnicze 4). Wstęp wolny i otwarty dla wszystkich:) Osobiście będę miał okazję omówić kilka spraw i problemów dotyczących grozy w polskich grach komputerowych i wideo. I od razu zastrzegam - nie ograniczę się tylko do "Dead Island". Poniżej zamieszczam pełny program konferencji. Jeszcze raz zapraszam serdecznie!
PROGRAM:
Piątek, 4.04.2014
1) 9.00–10.30
- mgr Dorota Ucherek (UWr), Ile horroru w fantasy, ile fantasy w horrorze? Groza w twórczości Andrzeja Sapkowskiego
- Kamila Kowalczyk (UWr), „I w tę Polskę, w ten świat na przednówku wkraczał osierocony młodzieniec, trup i żywy zarazem” – kreacja postaci zombie w Przedwiośniu żywych trupów K. Śmiałkowskiego
- mgr Joanna Płoszaj (UWr), Między fantasy a literaturą grozy. Wykorzystanie motywów powieści gotyckiej w cyklu Zjednoczone Królestwa Feliksa W. Kresa
- mgr Anna Dragan (Uniwersytet Palackiego w Ołomuńcu), Licho nie śpi nawet tam gdzie diabeł mówi dobranoc. Roztocze oraz wieś Starzyzna jako przestrzenie zła (nie)poskromionego w oparciu o cykl powieści grozy Czarny Wygon
- Magdalena Łachacz (UWr), Przejście, prawie rozstęp. Gotycyzm i groza a doświadczanie Polski w powieści Ciemno, prawie noc Joanny Bator
- mgr Michał Cetnarowski (UWr), Horror po polsku. Wstęp do twórczości Łukasza Orbitowskiego
- mgr Jakub Zarzycki (UWr), Fantazmat irracjonalności, czyli duchy, mary i zjawy w polskiej kulturze wizualnej XIX w.
- mgr Łukasz Słooski (UO), Wampiry bez zamczyska słuchają Burzum. Groza w polskim komiksie
- dr Tomasz Chomiszczak (PWSZ w Sanoku), Mundus horribilis. Architektura grozy w prozie Zdzisława Beksińskiego
5) 14.30–16.00
- Karolina Owczarek (UKSW), Obraz wampira w wierzeniach ludowych i w literaturze polskiej
- mgr Agnieszka Sell (UAM), Lęki i fascynacje społeczeństwa „fin de siecle’u” w Wampirze W.S. Reymonta
- mgr Michał Wolski (UWr), Władysław Draguła i jego świta, czyli krótki przegląd polskich wampirów
- mgr Michał Dondzik (UŁ), „Marzyłem o piciu krwi” – seryjni mordercy w filmie polskim
- mgr Krzysztof Siwoń (UJ), Wampir z PRL-u. Legenda seryjnego mordercy – casus Zdzisława Marchwickiego
- Robert Dudziński (UWr), Potwór w ludzkiej skórze. Groza, lęk i niepokój w filmie Wściekły Romana Załuskiego
- mgr Szymon Makuch (UWr), Mistrzowie grozy i niesamowitości oczami polskiego widza. Bela Lugosi i Boris Karloff w przedwojennej prasie polskiej
- mgr Magdalena Kowalska (UŁ), PRL importuje horror literacki – o pierwszych polskich wydaniach klasyki powieści gotyckiej i fantastyki grozy
- mgr Jakub Mikulski (UWr), Lovecratowski Zysk. Rola wydawnictwa Zysk i S-ka w recepcji twórczości Howarda Phillipsa Lovecrafta w Polsce
1) 9.00–10.30
- Filip Nowak (UJ), „HasHorror” czyli efekt grozy w twórczości filmowej Wojciecha Jerzego Hasa
- Marcin Waincetel (UWr), Demony Polańskiego – pomiędzy szaleństwem, a rozsądkiem
- mgr Mariusz Koryciński (UW), Problem Majewskiego czy problem z Majewskim? O grozie w filmach Janusza Majewskiego
- mgr Jakub Rawski (UZ), Groza postromantyczna, czyli Wilczyca symbolem inności oraz zdrady (nie tylko narodowej)
- mgr Justyna Kijanka (UW), „Móżdżek i lody waniliowe”. Demoniczne kobiety w polskim filmie (na podstawie Wilczycy Marka Piestraka i Szamanki Andrzeja Żuławskiego)
- mgr Radosław Pisula (UO), „Tam, gdzie Golarz Filip mówi dobranoc”. Groza w filmowych adaptacjach przygód Pana Kleksa
4) 13.00–14.30
- Natalia Kościńska (UWr), Elementy horroru w opowiadaniach ludowych ze zbioru Kazimierza Wójcickiego
- mgr Jędrzej Melchior Paulus (UAM), Ciach Kościeja! Wschodniosłowiańskie stwory w polskim horrorze
- mgr Monika Kusek (AJD), Anna Mostowska – prekursorka powieści grozy w Polsce
- mgr Monika Sadowska (UŚ), Grozotwórcze wycieczki wyobraźni, czyli Stefan Grabiński jako „magik niesamowitości”
- mgr Katarzyna Ebbig (UAM), Postać sobowtóra w prozie Stefana Grabińskiego
- mgr Przemysław Dudziński (UWr), Filmowy problemat Grabińskiego. Ekranizacje prozy Stefana Grabińskiego w okresie PRL-u
- mgr Adam Flamma (UWr), Echa grozy w polskich grach komputerowych – zarys problematyki
- mgr Dawid Głownia (UJ), Gdzieś tam, gdzie życie jest tanie: polskie wizje snuff
- mgr Jakub Kłeczek (UAM), Groza w polskim teatrze lalek
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz